آشنایی با کولر صنعتی

۸ بازديد

کولر چیست؟

کولر یک دستگاه خنک کننده است که در فرآیندهای مختلف تولید صنعتی برای اطمینان از دمای ثابت در طول فرآیند تولید استفاده می شود. کولرهای صنعتی به عنوان تجهیزات کمکی برای خنک کردن تجهیزات تولید نیمه هادی یا تجهیزات تولید FPD استفاده می شود. این برای دستگاه های کنترل دما مانند خنک کننده پلت فرم در مهندسی کندوپاش و اچ استفاده می شود که به پایداری دما با دقت بالا نیاز دارد.

ماشین‌های فرآوری فلزات در حین ماشین‌کاری دقیق افزایش دما را ایجاد می‌کنند که یک مشکل عمده در صنعت است. اگر مشکل افزایش دما قابل غلبه نباشد، منجر به تغییر شکل حرارتی مکانیکی، اختلال در قطعات الکترونیکی، کاهش عمر مفید دستگاه و انحراف دقت ماشین‌کاری می‌شود. سیستم خنک کننده صنعتی بهترین تجهیزات برای رفع افزایش دمای تجهیزات صنعتی مختلف است.

با توسعه سریع جامعه بسیار مبتنی بر اطلاعات، افزایش تعداد لایه های حجم حافظه و پردازش با دقت بالا، فرآیندهای تولید نیمه هادی را پیچیده تر و بیشتر کرده است. تعداد دستگاه‌ها، تعداد محفظه‌های واکنش برای هر دستگاه، و ماشین‌های متصل به دستگاه تولیدی نیز به طور مداوم در حال افزایش است. در سال های اخیر تقاضا برای کولرهایی با اندازه کوچک، خروجی بالا و استفاده کارآمد از فضا به تدریج افزایش یافته است. علاوه بر این، با تشدید گرمایش جهانی، مقررات جهانی در مورد کلروفلوئوروکربن ها بیشتر و سخت تر می شوند، بنابراین الزامات برای محصولات سازگار با محیط زیست افزایش می یابد.

عملکرد کولر صنعتی چیست؟

عملکرد آن اطمینان از دمای خاص مورد نیاز فرآیند برای محیط است. این می تواند گرما را بین دو یا چند سیال در دماهای مختلف انتقال دهد، به طوری که گرما را می توان از سیالی با دمای بالاتر به سیالی با دمای پایین تر منتقل کرد تا دمای سیال به شاخص تعیین شده در فرآیند برسد. شرایط فرآیند در عین حال، مبدل حرارتی نیز یکی از تجهیزات بهبود مصرف انرژی است. آب خنک کننده صنعتی گرما را به طور غیرمستقیم با محیط فرآیند از طریق کولر آبی تبادل می کند.

کولرهای صنعتی به عنوان سیستم های خنک کننده طبقه بندی می شوند که سیالات فرآیندی را خنک می کنند یا هوا را در ساخت سیستم های خنک کننده صنعتی مرطوب می کنند. آب سرد حاصل که عمدتاً از طریق استفاده از چرخه‌های فشرده‌سازی یا جذب بخار سرد می‌شود، کاربردهایی از خنک‌سازی فضا تا کاربردهای فرآیندی دارد. انواع چیلرهای صنعتی دارای ظرفیت سرمایش 1 تا 1000 تن می باشند. سه نوع چیلر مختلف وجود دارد که عبارتند از هوا، آب و چگالش تبخیری.

کولر صنعتی یا کولر تبخیری را نیز می توان به سیستم های تبرید رفت و برگشتی، گریز از مرکز، پیچ درایو و تبرید جذبی تقسیم کرد. سه نوع اول کولرهای مکانیکی با موتورهای الکتریکی و توربین های بخار یا گاز هستند. از سوی دیگر، سیستم‌های تبرید جذبی از منبع گرمایی مانند بخار تغذیه می‌شوند و هیچ قطعه متحرکی ندارند. 

آب خنک کننده صنعتی چیست؟

سیستم آب خنک کننده را می توان به سیستم آب مستقیم و سیستم آب گردشی تقسیم کرد. در سیستم یکبار عبور آب، آب خنک کننده فقط یک بار توسط مبدل حرارتی استفاده می شود و سپس تخلیه می شود، بنابراین به آب یک بار مصرف، آب یکبار مصرف نیز می گویند. سیستم آب خنک کننده یکبار مصرف معمولاً آب زیادی مصرف می کند، دمای آب پس از عبور از مبدل حرارتی کم است، دمای آب تخلیه شده نیز پایین است و محتوای نمک در آب متمرکز نیست. به طور کلی، این سیستم فقط در مناطقی استفاده می شود که آب با دمای پایین در دسترس برای هزینه های آب بزرگ و ارزان است. اما به دلیل آلودگی زهکشی به محیط زیست، استفاده از سیستم های آب مستقیم حتی در مناطقی که آب فراوان دارند توصیه نمی شود.

در سیستم آب گردشی، آب خنک کننده را می توان بارها و بارها استفاده کرد. پس از عبور آب از مبدل حرارتی، دما افزایش می یابد و دمای آب توسط برج خنک کننده یا سایر تجهیزات خنک کننده کاهش می یابد و سپس آب توسط پمپ برای کاربر ارسال می شود. آب به طور مداوم در این روش مورد استفاده مجدد قرار می گیرد، بنابراین سیستم آب در گردش می تواند نرخ استفاده مجدد دمای آب را بهبود بخشد. با نیاز به صرفه جویی در مصرف آب، بسیاری از صنایع به تدریج به سمت سیستم های آب گردشی روی می آورند.

سیستم آب خنک کننده با گردش بسته و سیستم آب خنک کننده با گردش باز چیست؟

در سیستم آب خنک کننده با گردش بسته، آب در معرض هوا قرار نمی گیرد و خنک شدن آب توسط سایر رسانه های خنک کننده از طریق نوع خاصی از تجهیزات تبادل حرارتی خنک می شود. اتلاف آب خنک کننده بسیار کم است، نیازی به تکمیل آب در یک بشقاب بزرگ است و آب تبخیر یا غلیظ نمی شود. سیستم آب خنک کننده موتور احتراق داخلی نماینده یک سیستم گردش بسته است. آب توسط برج خنک کننده هوادهی می شود و با هوا در تماس است. به دلیل تبخیر و اتلاف گرمای آب و اتلاف گرمای تماسی، دمای آب کاهش یافته و آب خنک شده بازیافت می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.